×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
ضرر ده میلیونی خودروسازان و سود چند ده میلیونی دلالان؟!

به گزارش«رهوا».بعد از افزایش قیمت خودرو‌های داخلی در اولین روز مهر ۹۷ قیمت خودرو‌ها تغییر خاصی نداشته و در حال حاضر نیز بازار در ثبات به سر می‌برد. این در حالی است که ایران خودرو نیز شرایط پیش فروش ۵۳ هزار خودرو را اعلام کرده و شاید این یکی از اصلی‌ترین دلایل آرامش بازار خودرو باشد. اما باید گفت که خودروها در بازار و کارخانه هنوز هم اختلاف قیمت زیاد و بی‌منطقی دارد.

بر اساس قیمت‌های اعلام شده خودرو‌های داخلی، پژو ۴۰۵ با قیمت ۵۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با ۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ وی ۸ با ۷۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ اتوماتیک با ۱۰۴ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. همچنین خودروی پراید ۱۳۱ با رقم ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پراید ۱۱۱ با قیمت ۳۶ میلیون تومان، تندر پلاس اتوماتیک با قیمت ۹۹ میلیون تومان وسراتو با قیمت ۲۰۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

اختلاف شدید قیمت خودرو در بازار و کارخانه

همچنان قیمت بازار و کارخانه اختلاف زیادی دارد و مقایسه این قیمت‌ها در برخی موارد به چند ده میلیون تومان نیز می‌رسد! بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که یکی از دلایل عمده افزایش قیمت خودرو به‌ویژه خودرو‌های داخلی احتکار و عدم عرضه خودرو از سوی دو خودروساز بزرگ کشور است. آن‌ها می‌گویند در صورتی که این دو خودروساز تولیدات خود را به بازار عرضه کنند، تقاضا برای خرید کاهش می‌یابد و در نتیجه قیمت‌ها متعادل می‌شود. البته چندی‌پیش احتکار ۹۰ هزار خودرو توسط دو خودروساز بزرگ کشور خبرساز شد؛ هر چند که ایران‌خودرو و سایپا در واکنش به این خبر، آن را تکذیب کردند!

به هر حال اگر بازار خودروی داخلی با نگاهی واقع‌بینانه به‌ویژه در یک دهه اخیر، مورد نقد و بررسی قرار گیرد به‌خوبی می‌توان دریافت که اقدامات دو شرکت بزرگ خودروسازی داخلی، نتیجه‌ای جز بی‌اعتمادی مردم نسبت به آن‌ها را در پی نداشته است.

هجوم مردم برای خرید خودرو

ولی ملکی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره علل اختلاف قیمت زیاد خودرو در بازار و کارخانه به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «همانطور که وجود پول‌های سرگردان باعث افزایش تقاضا و افزایش قیمت در بازار طلا و مسکن می‌شود. همین موضوع در بازار خودرو نیز قیمت‌ها را بالا می‌برد. این در حالی است که حضور دلالان در بازار نیز به این افزایش قیمت‌ها دامن می‌زند.»

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس به عدم اعتماد مردم به مسئولان نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «مردم اعتمادشان را از دست داده‌اند و با تصور اینکه شاید خودرو گران‌تر از این شود ترجیح می‌دهند که پول‌های نقد خود را تبدیل به خودرو کنند تا ارزش پول‌شان کم نشود. همین مسئله باعث می‌شود که خودرو به صورت سرمایه دیده شود و مردم برای خرید آن هجوم ببرند و در نهایت قیمت خودرو افزایش می‌یابد.»

خودروسازان ضرر می‌کنند، دلالان سود؟!

ملکی با ذکر این موضوع که عدم توان در مدیریت نقدینگی نیز باعث گرانی‌ها شده است، ادامه می‌دهد: «خودروسازان داخلی اظهار می‌کنند که فروش برخی از خودرو‌ها برایشان با ضرر چند میلیون تومانی که گاهی به ده میلیون تومان نیز می‌رسد، تمام می‌شود. به همین دلیل است که کاهش تولید را در دستور کار خود قرار داده‌اند؛ بنابراین افزایش تقاضا در کنار کاهش تولید خودرو دلیل دیگری برای گرانی خودرو در بازار شده است.»

البته ادعای خودروسازان مبنی بر ضرر در فروش خودرو عجیب به نظر می‌رسد؛ اینکه خودروساز هر خودرو را با چند میلیون تومان ضرر بفروشند و دلالان فقط با یک خرید و فروش، چند میلیون تومان سود به جیب بزنند، غیرقابل باور است. اصلا چرا خودروسازان به تولید خودرو و فروش آن ادامه می‌دهند؟ بهتر نیست که آنها نیز در بازار مشغول خرید و فروش خودرو‌ها شوند؟ شاید همین مسئله باعث شده تا طرح‌های اخیر پیش فروش خودرو‌های داخلی که در عرض چند ثانیه به اتمام می‌رسد مورد نقد کارشناسان قرار گیرد و این تصور که فروش محصولات خودروسازان یک تئاتر و نمایش است در افکار عمومی شکل گیرد.
این روز‌ها بیش از هر زمان دیگری حضور نهاد‌های نظارتی لازم است تا با کمک آن شاهد روند کاهشی قیمت‌ها در بازار خودرو باشیم. امید است که در آینده‌ای نزدیک شاهد این اتفاق باشیم.

منبع خبر : روزنامه جوان
true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false