×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
چرا هرگز نباید به شکم و پهلوی راست بخوابیم؟

مجله خبری«رهوا».گرچه همه ی ما می دانیم اهمیت زیادی دارد که از خواب شبانه ی خود لذت ببریم، اما مهم نیست در کدام حالت خوابیدن احساس راحتی می کنید. در واقع آنچه که اهمیت دارد این است که کدام حالت خوابیدن از همه برای شما بهتر است. خواب بخش زیادی از زندگی ما را به خود اختصاص داده یا دست کم باید اینطور باشد، به همین دلیل است که باید عادت های خواب تان تجدید نظر کنید. در ادامه به دلایلی خواهیم پرداخت که نشان می دهند چرا هرگز نباید به شکم با پهلوی راست خود بخوابیم.

۱- باعث سوزش معده می شود

معایب به راست و به شکم خوابیدن

وقتی صاف و بدون هیچ شیبی به پهلوی راست یا پشت خود می خوابید، این کار می تواند باعث بروز مشکلی به نام رفلاکس اسید معده (بازگشت اسید به مری) شود. اگر هم شخص از قبل درگیر این مشکل باشد، خوابیدن در این حالت ها می تواند آن را تشدید کند. رفلاکس اسید معده زمانی رخ می دهد که اسید و محتویات معده بالا می آیند و به مری می رسند. وقتی به پهلوی راست یا پشت می خوابید، دریچه ی مری که در مواقع عادی جلوی بازگشت اسید از معده به مری را می گیرد، به خاطر فشاری که در این حالت ها از سمت نیروی جاذبه وارد می شود، دیگر قادر به کنترل رفلاکس نیست، در نتیجه محتویات معده به پایین مری می رسد و این مسأله باعث سوزش معده، احساس ناراحتی، مزه ی اسید در دهان، بدبویی دهان و حتی گاهی احساس درد در قفسه سینه می شود.

روش درست:

به پهلوی چپ بخوابید و به بالاتنه ی خود شیب دهید. تحقیقات ثابت کرده این کار سوزش معده را کم می کند و به این ترتیب، این مشکل را در کسانی هم که دچار رفلاکس اسید معده هستند تسکین می دهد. این حالت، معده را در وضعیت مناسبی قرار می دهد که مواد غذایی را وادار می کند در معده باقی بمانند و از بالای معده، به بیرون دریچه ی مری نشت نکنند.

۲- برای ستون فقرات و پشت تان مضر است

به گفته ی کارشناسان، میان به شکم خوابیدن و پشت درد مزمن ارتباط وجود دارد. در این حالت طی شب فشار بسیار زیادی به پشت و ستون فقرات وارد می شود چون بیشتر وزن بدن روی این قسمت ها می افتد. در این حالت، ستون فقرات هم وضعیت طبیعی خودش را ندارد و به همین دلیل است که احتمالاً  وقت هایی که در خواب تغییر حالت می دهید، حس لمس شدن دارید یا احساس می کنید باید خودتان را کش دهید.

روش درست:

اگر در هیچ حالت دیگری جز به شکم خواب تان نمی برد، می توانید حالت خوابیدن تان را به گونه ای تنظیم کنید که انحنای ستون فقرات در وضعیتی طبیعی قرار گیرد. برای این کار از دو عدد بالش استفاده کنید؛ یکی را زیر لگن تان بگذارید و دیگری را زیر سرتان. با این حال، بهترین کار برای کاهش کمر درد این است که به پشت بخوابید و از دو بالش استفاده کنید، یا اینکه به پهلو بخوابید و یک بالش را زیر سر خود و دیگری را بین پاهایتان قرار دهید.

۳- باعث مشکلات مزمن گردنی می شود

وقتی به شکم می خوابید تنها در صورتی می توانید درست نفس بکشید که سر خود را به یک طرف بچرخانید. این حالت خوابیدن ممکن است باعث بروز مشکلات مزمن گردنی، مثل بیرون زدن دیسک ها شود، چون سر و ستون فقرات در یک راستا قرار نمی گیرند و گردن مجبور به چرخیدن می شود. مجموعه استخوان هایی که درون ستون فقرات قرار دارند توسط دیسک ها محافظت می شود. اگر دائماً بد بخوابید این مسأله می تواند به بخش هاس ژلاتینی دیسک ها صدمه وارد کند و منجر به یک درد مزمن شود.

روش درست:

طبیعی ترین حالت برای کل بدن، خوابیدن به پشت است. پزشکان این حالت خوابیدن را به کسانی توصیه می کنند که در اثر آرتروز (ورم مفاصل) دچار درد مزمن ستون فقرات شده اند. بهتر است با استفاده از یک بالش فومی، مختصر شیبی زیر گردن تان ایجاد کنید. علاوه بر این می توانید یک بالش هم زیر هر دو بازوی قرار دهید تا دردی که به خاطر وزن بدن و فشار وارده، در گردن خود احساس  می کنید، کاملاً برطرف شود.

۴- می تواند فشار بیش از اندازه ای به جنین وارد کند

اگر یک فرزند تو راهی دارید و قرار است به زودی مادر شوید، باید بیشتر مراقب عادت های خواب تان باشید، نه فقط به خاطر فرزند آینده تان، بلکه به خاطر سلامت و راحتی خودتان. مهم ترین نباید دوران بارداری، خوابیدن به شکم است، چون وزن اضافه ای که در این حالت روی میان تنه می افتد، فشار بیش از اندازه ای به ستون فقرات وارد می کند. به علاوه، در این حالت، فرزند تو راهی شما از فضایی که برای حرکت آزادانه نیاز دارد محروم می شود چون در این وضعیت بین رختخواب و ستون فقرات شما گیر می افتد.

روش درست:

پزشکان به همه ی زنان باردار توصیه می کنند به پهلوی چپ بخوابند، چون در این حالت جریان خون افزایش پیدا می کند و بیشترین اکسیژن ممکن برای مادر و فرزند فراهم می شود.

۵- باعث چروک شدن پوست صورت می شود

وقتی به شکم یا پهلو می خوابید، امکان ندارد که یک طرف صورت تان روی بالش قرار نگیرد. تحقیقات نشان داده این بدترین کاری است که می توانید با پوست خود انجام دهید چون فشاری که در این حالت به صورت وارد می شود می تواند به مرور باعث چروک شدن پوست صورت شود.

روش درست:

بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد چین و چروک، خوابیدن به پشت است. در این حالت دیگر صورت شما به بالش فشرده نمی شود، منافذ پوست قادر به تنفس هستند و در هر حال جلوی دیگر فشار وارد نمی شود.

۶- فشار بیش از اندازه ای به پستان ها وارد می کند و می تواند باعث مشکلاتی شود

خانم ها حتماً باید بدانند که برای داشتن پستان هایی سالم بهتر است از کدام حالت خوابیدن خودداری کنند. به گفته ی کارشناسان، وقتی به شکم می خوابید، فشار بیش از اندازه ای به قفسه سینه ی خود وارد می کنید که در مواردی ممکن است باعث درد شود. از طرفی دیگر، خوابیدن به پهلو می تواند به مرور باعث افتادگی پستان ها شود، چون نیروی جاذبه به طور طبیعی آن ها را به سمت پایین می کشاند.

روش درست:

به پشت بخوابید. این کار کمک می کند پستان هایتان در حالت راحتی قرار بگیرند و هیچ فشار اضافه ای به قفسه سینه ی شما وارد نشود.

با خوابیدن به پهلوی چپ سلامت قلب خود را افزایش دهید

خوابیدن به پهلوی چپ برای عملکرد قلب بهتر است. در این حالت قلب مؤثرتر و با آرامش بیشتری فعالیت می کند، چون بار سنگین جاذبه از روی آن برداشته می شود. این مسأله باعث می شود خون روان تر در بدن به گردش درآید.

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.