چربی های شکم و پهلو یکی از بدترین فرم چربی هستند که نه تنها موجب از بین رفتن زیبایی اندام می شود، بلکه برای سلامت عمومی بدن نیز مضرند. بسیاری از ما ایرانی ها به جهت مصرف غذاهای چرب و برنجی با این معضل مواجه هستیم و اغلب هم بدنبال یافتن سریع‌ترین راهکار برای رفع این مشکلیم.

در این راستا باید شاره کنیم، این چربی ها زمانی ایجاد می شوند که کورتیزول زیادی در بدن ترشح می شود. استرس یکی از دلایل افزایش ترشح کورتیزول در بدن بشمار می رود. هنگامی که این اتفاق رخ می دهد، کورتیزول ماهیچه های کم چرب (بافت هایی که چربی ها را می سوزانند)  را از بین می برد و درون شکم به صورت چربی اندوخته می شوند.

استرس را می توان با رژیم بد غذایی، بدتر هم کرد. به طوری که تحقیقات نشان داده اند استرس هایی که در نتیجه رژیم غذایی به وجود می آیند می تواند باعث افزایش کورتیزول و در نتیجه ایجاد چربی در ناحیه شکم شوند.

به همین خاطر، در ادامه این مطلب، ۶ راهکار برای آب کردن چربی های شکم ارائه شده است که می توانید با به‌کارگیری آن ها تا حد زیادی از چاقی شکم و پهلوهای خود بکاهید.

  1. به اندازه کافی و باکیفیت بخوابید

اگر شب ها تا دیر وقت کار می کنید، باید در سبک زندگی خود تغییر ایجاد کنید. وقتی چرخه زیستی شما به هم می ریزد، باعث می شود تا بیشتر غذا میل کنید. هنگامی که خیلی خسته هستید، بدن گرلین (ghrelin) بیشتری تولید می کند که تمایل مصرف قند و غذاهای چرب را افزایش می دهد. کمبود خواب نیز این هورمون را بیدار می کند. این مساله روی میزان ترشح کورتیزول تاثیر دارد و در انتها منجر به چاقی شکم فرد می شود. در طول شبانه روز باید حداقل ۷ ساعت در شب بخوابید تا به تناسب اندام موردنظر خود دست پیدا کنید.

  1. تمرینات ورزشی سبک انجام دهید

شاید یکهزار حرکت شکمی در شب باعث سفت شدن ماهیچه های شکم شوند اما با وجود یک لایه ضخیم چربی، هیچ گاه به نتیجه دلخواه نمی رسید. در کنار درازنشست هایی که انجام می دهید، تمریناتی نیز انجام دهید که دیگر ماهیچه های بدن شما را نیز درگیر کند و باعث فعالیت بیشتر سیستم قلبی و عروقی بدن شوند. به طور مثال، حرکت شنا بروید. این کار را ۳ تا ۴ بار با فاصله ۳۰ ثانیه انجام دهید. پیاده روی مستمر در طول روز نیز می تواند به سوزاندن چربی های شکم کمک کند.

  1. قند را از رژیم خود حذف کنید

سوزاندن چربی های شکم ۸۰ درصد به خوراک شما بستگی دارد. باید کالری کمتر و پروتئین بیشتر مصرف کنید. برای این منظور باید سبزیجات و حبوبات را جایگزین اسنک و غذاهای چرب کنید. به طور مثال، اگر به مصرف قند و شکر تمایل دارید باید سعی کنید تا نوشیدنی های شیرین را با شیرهای کم‌چرب جایگزین کنید. ترفند جالب دیگر نیز اضافه کردن دارچین به چای یا قهوه صبحگاهی است. این ادویه باعث کاهش قندخون می شود. دارچین همچنین باعث می شود تا برای مدت طولانی تری احساس سیری داشته باشید.

  1. ویتامین C بیشتری مصرف کنید

هنگامی که تحت فشارهای عصبی زیادی قرار دارید، بدن کورتیزول بیشتری ترشح می کند. ویتامین C باعث ایجاد تعادل در تولید این ماده شیمیایی می شود. احتمالا شما نیز هنگام سرماخوردگی ویتامین سی مصرف می کنید. دلیل آن این است این ویتامین برای تولید کارنیتین لازم است. کارنیتین عنصری است که بدن با آن چربی ها را می سوزاند و انرژی تولید می کند. به این ترتیب، ویتامین سی باعث سوزاندن چربی های شکم می شود.

اگر استرس کاری زیاد، عادت غذایی بد و ذهن مشوش و پریشان دارید مصرف ویتامین C را افزایش دهید. این ویتامین با تاثیرات منفی استرس مقابله می کند. میوه هایی همچون کیوی، کلم و فلفل ویتامین سی دارند.

  1. چربی مصرف کنید

بله درست خواندید! با مصرف چربی های مفید، چربی های مضر بدن را بسوزانید. همان طور که در بالا هم اشاره کردیم، قند و کربوهیدرات مقصر اصلی چاقی هستند. چربی های مفیدی همچون امگا سه موجود در ماهی سالمون، آووکادو و آجیل برای بدن بسیار مفید هستند و به بهبود روحیه فرد نیز کمک زیادی می کنند.

  1. آرام نفس بکشید

این ساده ترین کار است که می توانید هنگام انجام کارهای دیگر نیز آن را انجام دهید. هر زمان احساس عصبی بودن داشتید به تنفس خود توجه کنید. بیشتر مردم زیر فشارهای عصبی نفس های کوتاه یا کم عمق می شکند. هنگامی که روی نفس های خود تمرکز کردید، شکم خود را شل کنید و خیلی آرام و عمیق نفس بکشید. روی بازدم آرام تمرکز بیشتری داشته باشید. در طول هر بازدم می توانید به خود بگویید «آرام باش». این کار بسیار ساده به نظر می رسد، اما تاثیر عمیقی دارد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی