به گزارش«رهوا».شهرهای شمالی کشور برای بسیاری از ما پایتخت‌نشین‌ها، جذاب ترین مقصد برای سفرهای کوتاه بشمار می رود زیرا می توان با پیمون سه تا ۴ ساعت، به یکی از شهرهای سرسبز و بسیار زیبای شمال کشور رسید و از چشم‌اندازهای ساحل و جنگل به طور یکجا لذت برد.

تقریبا بیشتر مسافران با ماشین های شخصی خود یا تاکسی های کرایه ای و اتوبوس این مسیر را طی می کنند. اما شاید بد نباشد بدانید که از تهران به ساری، مسیر راه‌آهنی وجود دارد که بی‌شک زیباترین مسیر ریلی ایران است. مسیری پر پیچ و خم که از میان رشته‌کوه البرز و از روی پل‌های تاریخی ورسک و سه خط طلا می‌گذرد و به جنگل‌های شمال می‌رسد.

چشم‌اندازهای زیبا و عبور از میان دره‌ها، رودخانه‌ها، دره‎ها و تونل‎ها، این مسیر را به تنهایی به مقصدی برای گردشگری تبدیل کرده است. گفتنی است که این مسیر ۹۵ تونل دارد و تونل «گدوک» در مرتفع‌ترین نقطه با ۲۸۸۷ متر طول یکی از طولانی‌ترین تونل‌های مسیر بشمار می رود.

این مسیر همچنین حدود ۱۵۰۰ پل دارد که بزرگ‌ترین و معروف‌ترین پل این مسیر، پل «ورسک»است. سه پل موازی معروف به سه خط طلا هم در مسیر راه آهن تهران به گرگان واقع شده است.

باید بدانید که برای لذت بردن از زیبایی های این مسیر لازم است در طول روز سفر کنید. البته،  سفر با قطارهای اتوبوسی حدود ۷ ساعت به طول خواهد انجامید.  نخستین ایستگاه اصلی پس از تهران ورامین است. از ورامین به بعد قطار وارد کویر می‌شود و تا گرمسار از حاشیه شمالی کویر مرکزی ایران عبور می‌کند. چشم‌اندازهای این مسیر کویری و نیمه‌کویری هستند. در ایستگاه گرمسار، مسیر ریلی مشهد و مازندران از هم جدا می‌شود.

از گرمسار به بعد مسیر قطار رو به شمال است و از کنار حبله رود بالا می‌رود. ایستگاه «سیمین‌دشت» در نزدیکی روستایی به همین نام، سومین ایستگاه بعد از گرمسار است. اگر می‌خواهید به دریاچه زیبای «آهَنَک» صعود کنید یا از غار اسپهبد خورشید دیدن نمایید در این ایستگاه پیاده شوید.

از ایستگاه گدوک به بعد، کوه‌های البرز قابل مشاهده است که کاملا سرسبز و پر از درخت، رود و چشمه هستند. فاصله میان فیروزکوه تا ورسک را می توان زیباترین بخش مسیر این سفر دانست.

«سه خط طلا»ی معروف راه‌آهن ایران در همین‌جا یعنی در فاصله فیروزکوه تا ورسک قایب مشاهده است. خطوط راه‌آهن در فاصله ایستگاه‌های گدوک و ورسک کوه را دور می‌زند و از بالای سر هم رد می‌شود و از دور شبیه سه خط موازی به نظر می‌آیند.

پس از عبور از سه خط طلا، قطار به ورسک می رسد. پل معروف ورسک روی دره ورسک در منطقه سوادکوه ساخته شده است. پل با دهانه‌ای به طول ۶۶ متر و ارتفاع ۱۱۰ متر از ته دره، توسط مهندسان آلمانی و اتریشی و با تضمین ۷۰ ساله ساخته شد و در زمان جنگ جهانی دوم به پل پیروزی معروف شد. بیشتر از ۷۰ سال است که هر روز قطارهای خط تهران-شمال از روی این پل ۸۶ متری عبور می‌کنند. پل ورسک در سال ۱۳۵۶ به ثبت ملی رسید و در کتاب گینس نیز در بخش پل‌هایی با ارتفاع بیش از ۶۰ متر ثبت شده است.

خط آهن بعد از ورسک وارد منطقه سوادکوه می‌شود. کوه‎ها جنگلی‌تر و پوشش گیاهی فشرده‎تر می‌شوند. پس از عبور از پل زیبای دوآب، به ایستگاه سوادکوه می‌رسد. قلعه کنگلو در روستایی به همین نام، در نزدیکی این ایستگاه و بر فراز تپه‌ای قرار دارد.

دوآب (سوادكوه)

ایستگاه بعدی «پل سفید» است. اگر قصد دارید به دریاچه شورمست بروید باید در این ایستگاه از قطار پیاده شوید. شورمست یکی از زیباترین دریاچه‎های االبرز است که در میان جنگل محصور شده است.

ایستگاه بعدی «زیرآب» است و اگر در این ایستگاه پیاده شوید می‌توانید به یکی از مقاصد پارک جنگلی «جوارم»، دریاچه سد البرز، برج «لاجیم» و آبشار«ولیلا» بروید.

ایستگاه بعدی «شیرگاه» است و هرچه جلوتر بروید جنگل‌ها فشرده‎تر می‌شوند. در شیرگاه هم از روی یکی از پل‌های معروف راه‌آهن خواهید گذشت. «پل سرتپه»، در محله سرتپه شیرگاه قرار گرفته و مانند پل ورسک به ثبت ملی هم رسیده است. شیرگاه را که رد کنید به قائم‌شهر می‌رسید و از قائم‌شهر تا ساری نیز راه زیادی نیست.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی