×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رهبرانقلاب با منتقدان خود چگونه رفتار می‌کنند؟

به گزارش«رهوا».رسانه‌های منتقد نظام جمهوری اسلامی ایران، بار‌ها رهبری امام خامنه‌ای را دیکتاتور گونه دانسته و با تکیه بر همین موضوع سعی بر القای این مفهوم در جامعه دارند، بار‌ها شاهد بودیم که اتفاقات مختلف را هیزم کرده و بر پای آتش تفرقه ریختند؛ اما سوال اینجاست که آیا براستی ایشان دیکتاتور است؟

سی سال از انتخاب حضرت آیت الله خامنه‌ای به رهبری جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد، طی سال‌هایی که ایشان رهبری جامعه اسلامی ایران را برعهده داشتند بارها و بارها در دیدارهای مردمی حاضر شده و بعضا به صورت گفت‌وگوهای دوطرفه با آنها صحبت کرده‌اند. سفرهای استانی، دیدار با دانشجویان، دیدار با اقشار مختلف مردم و … که هر ساله به صورت ثابت اتفاق می‌افتد تنها بخشی از مراودات مردمی رهبری است که نمونه‌اش در جهان بی‌نظیر و بی مثال است.

بی بی سی آغازگر یک شبهه درباره رهبر انقلاب
پس از افطاری امسال رهبری با دانشجویان، بی بی بی فارسی یک گزارشی با عنوان جلسه پرحاشیه؛ انتقاد از ‘بیت رهبری’ در حضور آیت‌الله خامنه‌ای را منتشر کرد و اعتقاد داشت که افراد بیت رهبری اجازه آزادی بیان و اظهار نظر در مورد شخص رهبری را به فعالین نمی‌دهند.

این در حالی است که سالیان سال شاهد برگزاری افطاری دانشجویان و جوانان با رهبری هستیم، مراسمی که در آن دانشجویان دغدغه‌ها و مسائل خود را بدون هیچ واسطه ای به گوش رهبر جمهوری اسلامی می‌رسانند؛ بعضا در این جسات بار‌ها شاهد بودیم که نخبگان و دانشجویان از مسئولان دولتی، سیاست های کلی نظام و حتی سیاست‌های رهبری صریحا انتقاد کرده‌اند.

نظر رهبری در مورد نقد شدن چیست؟
گزارش مغرضانه و هدف‌دار بی‌بی‌سی در حالی است که مقام معظم رهبری در همان دیدار صراحتا گفتند: «خیال نکنید من از شنیدن اینجور نقد‌ها ناراحت میشوم؛ نه، من از اینکه این حرف‌ها زده نشود، ناراحت میشوم! بنده در جلسات دانشگاهی و دانشجویی که اینجا هستند می‌بینم بعضی‌ها از روی احترام خیلی حرف‌ها را که خیال می‌کنند من ناراحت می‌شوم، نمی‌زنند و من از نگفتن ناراحت می‌شوم من از گفتن ناراحت نمی‌شوم. من از انتقاد استقبال می‌کنم. انتقاد هست و کم نیست و بنده این‌ها را دریافت می‌کنم. »

برخی‌ها فکر می‌کنند که انتقاد موجب ضعف است، اما رهبری انتقاد را نشانه ضعف نمی‌دانند و در این باره معتقدند: «لبته معناى این حرف آن نیست که ما بگوییم هیچ‏کس حق ندارد از دولت انتقاد کند؛ چون انتقاد به معناى تضعیف نیست. انتقاد اگر دلسوزانه و منصفانه باشد، کمک هم مى‏کند. اگر انتقادى دلسوزانه هم نبود، بالاخره دانسته مى‏شود. در مقابل حرکت دولت، اگر یک وقت عیبجویىِ غیرمنصفان‌ه‏اى هم بشود، نخواهد توانست افکار عمومى و واقعیّت‌هاى بیرونى را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین من نمی‌خواهم انتقاد را منع کنم؛ اما تخریب را چرا. تخریب به‏ هیچ‏ وجه مصلحت نیست. با هیچ توجیهى کسى نمى‌تواند خود را قانع نماید که دولت را تخریب کند.

 جوانی که به رهبری نقد کرد و مورد تشویق ایشان قرار گرفت!
در سال ۸۸ و در جریان دیدار و گفتگوی جوانان نخبه علمی کشور با رهبر انقلاب، یکی از حاضران بدون هماهنگی با مجری مراسم و به دعوت رهبر انقلاب، پشت تریبون قرار گرفت و به شکل صریح، از برخی سیاست‌ها و رویه‌های حکومتی انتقاد کرد، سخنان افراد منتخب تمام شده بود و مجری برنامه با اعلام پایان وقت صحبت‌های حاضران، از رهبر انقلاب دعوت کرد برای جمع صحبت کنند. در این زمان چندتن از حضار خواستار حضور در پشت تریبون و بیان نظراتشان شدند که رهبری از مجری پرسیدند کسی نمانده که صحبت کند؟ مجری پاسخ داد اگر شما اجازه بدهید، همه‌ جمع هزار نفره‌ای که این‌جا هستند، دوست دارند صحبت کنند، اما وقت محدود است.

در این هنگام رهبر انقلاب به یکی از جوانان در وسط جمعیت که پرشورتر از بقیه خواستار حضور در پشت تریبون بود، اما توسط برگزارکنندگان مراسم نشانده شد، اشاره کردند و گفتند: «آن آقایی که پا شده بودند، ایستاده بودند و نشاندندشان … شما بفرمائید».

جوان متقاضی در جایگاه قرار گرفت و خود را دانشجوی ریاضی دانشگاه شریف معرفی کرد.

وی ابتدا از نحوه انتخاب افراد برای صحبت نزد رهبری گله کرد. این گلایه افرادی بود که نوبت بیان نظراتشان را نیافته بودند و با تشویق حضار روبرو شد.

بحشی از سخنان وی موضوع نقد رهبری بود. وی گفت: من شاید چهار- پنج سال است که به صورت جدی‌تر روزنامه می‌خوانم و مجلات را مطالعه می‌کنم. این مدت واقعاً به یاد نمی‌آورم که مطلبی را با عنوان نقد رهبری خوانده باشم … نقد رهبری را هم به شکل عمومی می‌شود مطرح کرد و هم به صورت خاص در مجلس خبرگان. من احساس می‌کنم اگر چنین نشود، این شرایط منجر به نفاق و کینه می‌شود؛ مثلاً یک چیزی که در ابتدا یک انتقاد ساده است، چون بستر مناسبی برای بیان پیدا نمی‌کند، ممکن است جنبه‌ی مغرضانه به خود بگیرد و کم‌کم بی‌انصافی‌هایی پیدا شود.»

در این هنگام، یادداشتی حاکی از اتمام وقت به سخنران داده شد. او از رهبری پرسید وقت گذشته است، اما اگر موافق باشید ادامه دهم؟ رهبر انقلاب نیز با اشتیاق پاسخ دادند: البته از اول هم وقت گذشته بود، ولی من موافق ادامه صحبت‌های شما هستم. این دانشجو صحبت هایش را ادامه داد و برخلاف سایرین که طبق هماهنگی با مجری مراسم، صحبتهایشان را در ۴ دقیقه محدود می‌کردند، حدود ۱۰ دقیقه صحبت کرد و در ادامه با انتقاد از چگونگی برخورد نیروی انتظامی با تجمعات پس از انتخابات پرسید: «اگر مقداری روش‌های اقناعی‌تر داشتیم و از خشونت به جز در موارد ضرورت استفاده نمی‌کردیم، نظام ما بقای بهتری نداشت؟ آیا مردم متحدتری نداشتیم؟ چون وحدت واقعی به نظر من بیش از این‌که با نصیحت حاصل شود نتیجه‌ی رفتار مردم با حکومت و رفتار حکومت با مردم است و رفتار مردم با همدیگر است.»

وی در پایان، مودبانه تشکر کرد و به جای خود بازگشت و رهبر انقلاب نیز مانند بقیه سخنرانان از ایشان نیز با بیان طیب الله انفسکم تقدیر کردند.

رهبر انقلاب در ابتدای سخنان خود با ابراز خوشحالی از اینکه سخنان نخبگان هر سال قوی‌تر و عمیق‌تر از قبل می‌شود و یادآوری ضروت شکر نعمت نخبگی با خدمت به مردم و کشور؛ اهمیت تولید علم، آزاداندیشی در دانشگاه‌ها و مرز شکنی علمی در پیشرفت و اقتدار کشورمان را کلیدی توصیف کردند و ضمن اشاره به برخی نکات مطرح شده توسط حاضران، درباره سخنان دانشجوی منتقد نیز گفتند: «خیال نکنید من از شنیدن اینجور حرف‌ها ناراحت میشوم. نه…، من از اینکه این حرف‌ها زده نشود، ناراحت میشوم. در جلساتِ دانشجوئى، دانشگاهى که اینجا هستند، بنده گاهى که ببینم حالا بعضى‌ها روى ملاحظه، روى احترام، روى هرچه، بعضى از این حرف‌ها را که خیال میکنند من خوشم نمى‌آید، نمیزنند؛ از نگفتنش ناراحت میشوم؛ از گفتنش مطلقاً ناراحت نمیشوم.»

بیت رهبری در سال‌های اخیر به صریح‌ترین انتقادها هم واکنش نشان نمی‌دهد
علی طلوعی رئیس بسیج دانشگاه تهران با اشاره به برخی مواضع رسانه‌های بیگانه و شبهاتی که در این باره مطرح‌ می‌شود به شرایط حضور و سخنرانی نماینده تشکل‌های دانشجویی در دیدار با رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: به طور کلی در سال‌های اخیر فرصت حرف زدن به نگاه‌های مختلف داده می‌شود، در این دو سال اخیر اگر اشتباه نکنم نماینده‌های نشریه‌های دانشجویی خیلی جدی، صریح‌ترین انتقاد‌ها و بعضا بی احترامی ها را داشتند و برخوردی از جانب حضرت آقا و مسئولین بیت نمی‌شد.

وی ادامه داد: بعضی از دوستان در میان جلسه مطالبی داشتند و با توجه به داشتن وقت به آن‌ها هم تریبون می‌دادند؛ به نظر من خیلی هم در این دیدار‌ها لازم به زدن همه حرف‌ها نیست.

رئیس بسیج دانشگاه تهران تصریح کرد: مطالب خیلی صریح‌تر از چیزی که بی بی سی فکر می‌کند به مقام معظم رهبری می‌رسد اما با همه این حرف‌ها برگزاری این مراسم می‌تواند بهتر هم باشد.

محبوبیتی که ترس به جان دشمن انداخته است
با مرور همه این موارد یک سوال به ذهن متبادر می‌شود و آن اینکه براستی دشمن و رسانه‌های بیگانه با چه هدفی رهبر انقلاب، زندگی شخصی ایشان و فرزندان‌شان را هدف قرار گرفته‌اند؟ آیا غیر از این است که محبوبیت امروز رهبر انقلاب در بین نسل‌های چهارم و پنجم پس از انقلاب دشمن را به ترس و واهمه وا داشته است؟!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.