×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
قانون حمل اسلحه در ایران چیست

به گزارش«رهوا».در این میان افرادی هستند که به واسطه شغل‌شان قانون به آنها اجازه حمل سلاح می‌دهد؛ البته براساس اظهارات عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی این افراد تنها در زمانی می‌توانند از سلاح خود استفاده کنند که خطر شدیدی آنها را تهدید کند.

طبق قانون حتی افراد نظامی و امنیتی مجاز به حمل اسلحه نیز نباید بدون دلیل و تنها در شرایط خاص که برای آنها معین شده از آن استفاده کنند در غیر این صورت آنها نیز طبق قانون به‌کارگیری سلاح، مجازات خواهند شد.

براساس قانون چه کسانی اجازه حمل سلاح دارند؟

بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، علاوه بر قضات، نیروهای نظامی و انتظامی و همچنین نیروهای امنیتی، نمایندگان مجلس نیز می‌توانند درخواست دریافت سلاح داشته باشند.

درباره چگونگی نحوه ارایه این درخواست باید بدانید که نمایندگان درخواست خود را به حراست مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌کنند و بر اساس درخواست مورد آزمون قرار می‌گیرند و بعد از گذراندن دوره‌های لازم، سلاح و تعدادی فشنگ در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

این موضوع تنها شامل نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌شود و نمایندگان پارلمان‌های شهری بر اساس قانون نمی‌توانند درخواست سلاح داشته باشند.

دیگر ارگان‌هایی که افراد حاضر در آن می‌توانند درخواست مجوز حمل سلاح کنند، شامل: فرماندهان پایگاه‌ها و حوزه‌های بسیج است که آنها هم می‌توانند درخواست حمل سلاح کنند.

البته مجوز حمل سلاح به این معنی نیست که این افراد در هر زمانی که مایل باشند بتوانند از سلاح خود استفاده کنند. سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: «در تمامی موارد زمانی افراد می‌توانند از سلاح تحت اختیارشان استفاده کنند که خطر شدیدی آنها را تهدید کند و اگر آنها خود به عنوان تهدید از آن اسلحه علیه دیگران استفاده کنند، مراجع قضایی وارد عمل می‌شوند.

قانون حمل اسلحه در ایران چیست

مجازات حاملان غیرقانونی اسلحه چیست؟

بر اساس ماده ۶ قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز، هر کس به طور غیرمجاز سلاح گرم یا سردجنگی یا سلاح شکاری یا قطعات مؤثر یا مهمات آنها را خریداری، نگهداری یا حمل کند یا با آنها معامله دیگری انجام دهد، به ترتیب زیر به حبس تعزیری محکوم می‌شود:

الف ـ سلاح سرد جنگی، سلاح شکاری یا مهمات آن، به حبس از نود و یک روز تا شش ماه یا جزای نقدی از ده میلیون تا بیست میلیون ریال

ب ـ سلاح گرم سبک غیرخودکار، قطعات مؤثر یا مهمات آن، به حبس از شش ماه تا دو سال یا جزای نقدی از بیست میلیون تا هشتاد میلیون ریال

پ ـ سلاح گرم سبک خودکار، قطعات مؤثر یا مهمات آن، به حبس از دو تا پنج سال

ت ـ سلاح گرم نیمه سنگین و سنگین، قطعات مؤثر یا مهمات آنها، به حبس از پنج تا ده سال

تبصره ـ هرگاه موضوع جرم این ماده بیش از یک قبضه یا قطعات مؤثر از چند قبضه باشد مجازات مرتکب حسب مورد یک درجه تشدید می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.