×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تذکری که پیامبر(ص) در آغاز ماه رمضان می‌دادند

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی استاد حوزه و از کارشناسان برجسته صدا و سیما با اشاره به آغاز ماه مبارک رمضان و فضائل بسیار این ماه گفت: به‌حسب ظاهر زمان‌ها و مکان‌ها با هم مساوی هستند، چراکه تمام زمین‌ها و زمان‌ها از آنِ خداست، اما همان‌طور که در زندگی ما انسان‌ها، زمان‌ها و مکان‌هایی برایمان از اهمیت بیشتری برخوردار است، خداوند هم زمان‌ها و مکان‌هایی را ویژه‌تر قرار داده است.

وی افزود: درباره زمان‌ها این موضوع وجود دارد که اگر در آن بازه زمانی اتفاق خاصی رخ بدهد می‌تواند آن اتفاق باعث برکت و فضیلت آن زمان و از سوی دیگر می‌تواند موجب نحسی شود، به‌عنوان مثال، روز بعثت یا تولد نبی مکرم اسلام(ص) یکی از برترین روزها نزد خداوند است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی اضافه کرد: ماه مبارک رمضان نیز از آن جهت که کتب آسمانی در آن زمان نازل شده از اهمیت بالایی برخوردار است، از سوی دیگر، قرار گرفتن شب قدر که شب تقدیر مقدرات تمام موجودات است و همچنین تشریع یک عبادت در ماه رمضان به‌نام روزه، بر اهمیت و جایگاه این ماه افزوده است، اینها باعث شده تا این ماه شهر الله نام بگیرد.

این استاد حوزه گفت: در گنجینه روایی ما فضائل بی‌شماری برای این ماه ذکر شده است، به‌عنوان مثال، رسول گرامی اسلام(ص) می‌فرماید: «لَوْ یَعْلَمُ الْعَبْدُ مَا فِی رَمَضَانَ لَوَدَّ أَنْ یَکُونَ رَمَضَانُ السَّنَه؛ اگر بنده خدا مى‌دانست در ماه رمضان چیست دوست مى‌داشت تمام سال، رمضان باشد». پیامبر اکرم(ص) در بیانی دیگر فرمود: این ماه رمضان است که به‌سوی شما روی آورده، ماهی که ابتدایش رحمت، میانه‌اش مغفرت و پایانش رهایی از آتش جهنم است.

وی گفت: در روایت داریم کسی که در مکه بخوابد برایش عبادت حساب می‌شود، درباره ماه رمضان هم داریم که «أنفاسکم فیه تسبیح و نومکم فیه عباده»؛ نفس و خواب شما در ماه مبارک رمضان عبادت است. از این حدیث این‌طور برداشت می‌شود که وقتی خواب و نفس کشیدن در این ماه تسبیح و عبادت محسوب می‌شود، تلاوت قرآن و نماز و… اجری مضاعف خواهد داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی اظهار کرد:‌ ما باید ابتدا جایگاه این ماه را دقیقاً مورد مطالعه قرار دهیم و حرمت آن را حفظ کنیم، در روایت داریم که پیامبر اکرم(ص) فرمود:

نگویید “رمضان آمد” بلکه بگویید “ماه رمضان فرا رسید”، رمضان نامی از اسامی خداوند متعال است؛ «لاتَقُولُوا رَمَضانَ فإنَّ رَمَضانَ إسمٌ من أسماءِ اللهِ تعالی، ولکن قُولُوا شَهرُ رَمَضانَ؛ نگویید رمضان؛ چون رمضان یکی از نام‌های خدای متعال است، بلکه بگویید ماه رمضان» (میزان الحکمه، ح۷۴۴۲)، لذا باید از لحظه به لحظه ماه مبارک رمضان بیشترین بهره را برد به‌خصوص شب قدر، شبی که در قرآن از آن هم با عنوان شب قدر یاد شده و هم شب مبارک «إِنّا أَنْزَلْناهُ فی لَیْلَهٍ مُبارَکَهٍ».

این استاد حوزه افزود: در شب قدر باید با ولیّ خدا ارتباط برقرار کرد، کسی که ملائک بر او نازل می‌شوند، اتفاقاً یکی از اعمال ویژه‌ای که در شب‌ قدر بسیار مورد تأکید قرار گرفته، دعای سلامتی امام زمان(عج) و زیارت امام حسین(ع) است. ما باید از فرصت ماه مبارک رمضان و شب قدر به‌عنوان زمینه‌ای برای تعالی و رشد نهایت بهره را ببریم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.